skip to Main Content

Förtydligande om ansökan om statsbidrag – glöm inte att själv signera i e-tjänsten!

En del användare har haft problem med slutsigneringen i Delmos e-tjänst för ansökan om statsbidrag. Detta kan bero på att den som lämnar uppgifter själv inte kan vara så kallad medsökande, vilket alltså innebär att det inte kan vara samma person som både lämnar uppgifter och som sedan slutsignerar ansökan som behörig företrädare. Det kan också bero på att den som lämnat uppgifter inte själv har signerat ansökan innan den skickats vidare till den behörige företrädaren. Här hittar du information om hur du undviker problemen. Du hittar också en guide till hur ni kan signera ansökan även om inte mejlet med direktlänken skulle ha kommit fram.

Det är viktigt att du själv signerar ansökan i e-tjänsten, innan den går vidare till behörig företrädare för signering.

Klicka på ”Slutför” – signera därefter själv

I slutsteget av ansökan om statsbidrag i e-tjänsten så visas en sammanställning av de uppgifter som du lagt in i din ansökan. När du kontrollerat så att alla dina uppgifter stämmer så behöver du göra två saker.

  1. Klicka på knappen ”Slutför”.
  2.  Signera uppgifterna

Det är först när du både har klickat på ”Slutför”-knappen och själv har signerat uppgifterna som din ansökan går vidare till nästa steg i systemet, vilket är att behörig företrädare för din organisation också ska signera ansökan för att försäkra att uppgifterna i er ansökan är fullständiga och riktiga.

Alla signeringar görs med hjälp av Bank-ID.

I e-tjänsten står det i dagsläget att du ska klicka på ”Slutför”-knappen, och att ansökan därefter går vidare till företrädaren. Vi kommer att förtydliga texten i e-tjänsten framöver.

Den som lämnar uppgifter kan inte göra den slutgiltiga signeringen

Ett fel i ansökan kan också bero på att den som lämnar uppgifter själv inte kan vara så kallad medsökande. Detta innebär att det inte kan vara samma person som både lämnar uppgifter och som sedan slutgiltigt signerar ansökan som behörig företrädare. Dessa behöver vara två olika personer.

Har den behörige företrädaren inte fått mejlet?

I några fall har inte den behörige företrädaren för en organisation fått mejlet med direktlänk till att signera ansökan.

Observera att ibland kan mejl från okänd avsändare hamna i skräpposten. Glöm därför inte heller att titta i skräpposten i ditt mejlprogram. Ansökan kan dock signeras även utan mejlet med direktlänken.

Så signerar ni utan mejl med direktlänk

Det går bra att signera ansökan även om inte mejlet har nått fram. Den person som har registrerats för att signera ansökan som behörig företrädare behöver då göra följande steg:

  • Logga in med BankID i e-tjänsten
  • Klicka på ”Min sida” uppe till vänster
  • Gå till rubriken ”Att göra”
  • Klicka på knappen ”Signera”, som ligger under ”Att göra”
  • För att godkänna uppgifterna – klicka i rutan ”Jag godkänner nedanstående ansökan”
  • Välj sedan ”Signera”

När behörig företrädare signerar ansökan så skickas ansökan in till Delegationen mot segregation.

Back To Top